wtorek, 14 sierpnia 2018

Moje Notatki: Metody nauki


Nauka


pomysły: 
  •  można wykorzystać syntezator mowy

egzamin:
  • Nie mogę przypomnieć sobie informacji to przywołaj w wyobraźni okoliczności, w których się uczyłeś

zasady ogólne: 

  • do przodu ile się da jeśli chodzi o homework żeby mieć czas w razie nagłych wypadków i wypadów
  •  a 1h every day nauki 1 przedmiotu bo systematyczność się kalkuluje i jest oszczędnością czasu
  • nie kończyć nauki danego dnia - żeby lepiej pamiętać (jak w serialach) lol - w sumie spoko bo to daje takie uczucie, nieolewania
  •  Nauka: zawsze powtarzać na głos. Podsumowywac każdy rozdział.
  • W kijowych przedmiotach do nauki doszukiwać sie przydatnych aspektów a reszty uczyć sie jak najmniej trzeba.
  • Ciągle wietrzyc pokój żeby było chłodno.
  • Nie uczyć się w zbyt wygodnym miejscu.
  • Usunąć z pokoju obiekty przyciągające uwagę.
  •  łączyć z tym co wiem i pokazać Sobie Ze przydatne. 
  • Lepiej kilka dni niż na raz 
  • nauka przed snem na dobre zaśnięcie i dobre zapamiętanie
  • od ogółu do szczegółu
  • na bieżąco uczyć się tylko tego co się przyda, bo inaczej to strata czasu, na utrwalanie pierdół
  • pamiętać o korzyściach, bo nauka bez widzenia korzyści to strata czasu
  • nie uczyć się 2 przedmiotów tego samego dnia, żeby się nie pomieszało ( powtarzać można)
  • nagrywać się jak czytam notatki

początek: 
  • zaczynać od przejrzenia materiału- żeby zobaczyć so łatwe i mniej uwagi temu poświęcić
  • Można nagrać się jak czytam a potem odsłuchujać kodować to w pałacu pamieci. - Gdy mi zależy na każdej chwili do nauki.
  • notatki podkreslac pomarańczowym i dopiero po 2. czytaniu /wstepnej nauce
  • na siedzaco zeby byl podobny stan jak na egzaminie
  • nic nie ma mi przeszkadzać, ma być czysto
  • najpierw wszystko przygotować, żeby potem móc się uczyć bez szukania itp


  •  

powtórki:
  • ważne rzeczy powtarzać wielokrotnie- 2 dni, tydzień, miesiąc, pół roku, rok po nauczeniu
  • dzielić naukę na małe części i powtarzać tylko np 3 ostatnie, i przy nauce kolejnego - też tylko 3 ostatnie- zeby unikać powtarzania początku wiele razy, bo i tak się go najlepiej pamięta
  • warto nie zapamiętywać na 100% etapami tylko całość na mały % i znowu i znowu aż do 100% żeby nie powtarzać początku wiele razy
  • 3. i kolejne powtórki- tylko to czego kiedyś nie mogłem sobie przypomnieć- ofc przy odświeżaniu wiedzy np po miesiącu to już trzeba wszystko po kolei
  • czytać wszystko jak leci, a nie wyrywkowo

książki
  • nic nie zaznaczać w książce- wszystko wynotowywać poza nią- chyba, że będę miał z tej książki egzamin, to bazgrać
  • z ksiazki poznawanie nowego tematu - czytam normalnie ale jak wazny fragment to zaraz po przeczytaniu sobie opowiadam co wyczytalem
  •  muzyka nadająca tempo, pomijanie słów można spróbować np na końcu wiersza,
  • ze wskaznikiem ,3 punkty zaczepienia na wiersz
  • raczej nie wracać do przeczytanych wierszy
  • trudne książki czytać tak: 1. raz podkreślając ważne 2. raz  zapamiętując 3. powtarzając
  • nie spieszyć się w czytaniu trudnych książek
  • nie mówić ,  mało poruszać okiem-więcej obejmować
  • jak się chce zapamiętać w miarę dużo, ale nie notować to trzeba sobie dokładnie wszystko wyobrażać

metody:

spróbowałem pałaców pamięci kilka razy i jeśli się ich nie przypomni kilka razy, z czego ostatnie powtórzenie to ze 3 miesiące po zaliczeniu powinno być, to lipa i nie ma magii. I tak się zapomina.

Działa to tak, że pamięta się symbole które się stworzyło, ale zapomina się ich znaczenia.

Także jeśli chce się pamiętać na całe życie to lepiej normalnie: trochę skojarzeń, logiczna kolejność nauki, mechanizm przeczytać-odtworzyć z pamięci

Ale jak jest bardzo dużo rzeczy do wykucia na raz i nie chce się ich pamiętać, to trudno wykuć ogromną ilość- wtedy przydają się pałace pamięci jako sposób na naukę, kiedy już się wszystko zaczyna mieszać w głowie.

  • W pałacach pamięci tylko pojedyncze skojarzenia na każda rzecz i to jakieś bardzo łatwe a nie niebezpośrednie
  • pojęcia opowiadac sobie jak dziecku, zeby sprawdzic czy sie w pelni rozumie
  • odpytywanie i przypominanie,a nie wielokrotne czytanie
  • mapy mysli gdy nie ma co zrobić, tylko kuć, albo gdy się robi notatki na nowo
  • stosować symbole logiczne
  • Łączyć segmenty informacji w całość a nie jak na bhpe żeby łatwiej było odtworzyć.
  • uczyć się z kontekstem- lepiej się zapamięta, np jak jakieś słowo/ skrót podobne do angola to sobie sprawdzić, albo zdjęcia jakichś procesów też zobaczyć sobie
  • wiązać nowe informacje ze starymi
  • akronimy
  • przeczenie- czerwona linia
  • albo metoda łańcuchowa, albo zmiana miejsca- nie ma, że tak sobie dorzucę, bo potem trudno zapamiętać
  • uczyc sie slowek z kontekstem- notowac kontekst i wymowe, uczyc sie slow ktorych sie nie zna z polskiego na ang
  • listy: szukać: cecha wspólna elementów między przedziałami, dodatkowy element opisujący ciąg podobieństw
  • pałace pamięci w ang warto dzielić na kategorie części mowy/ tematyczne
  • przemówień i luźnych informacji nie uczyć się na pamięć, tylko samych słów kluczowych
  • dokładnie czytać notatki podczas nauki, a nie pobieżnie, żeby nie mylić drobnostek- jak już powtarzam to dokładnie
  • pałac pamięci dzielić na sekcje np po 7
  • nie zapamietywac cyfr oczywistych jak 19 z daty 1998
  • /schematy/duze litery/napisy na obiektach, mowic na glos/erotyka/znikanie/latanie/absurd/rytm/groza
  • kolory/rymy/piosenki
  • ciekawosc/porownania/gesty/ruchome obrazy/
  • zapamiętywać słowa kluczowe z definicji
  • najwazniejsze pierwsze skojarzenia- mozna czasem laczyc 2 slowa ale walic odmiane wyjatki itp wazne  tylko zeby mniej wiecej sie zgadzalo
  • jeśli kolejność gra rolę wazne zeby w łańcuchowej robić tak,żeby kolejność nie była wieloznaczna  (w sytuacjach typu akcja, cecha)
  • warto ogladac obrazki danych slowek
  • porządek
  • synestezja
  • kontrast z tłem
  • pozytywne
  • pobudzajace wyobraznie
  • pełne fantazji
  • wykorzystujace czary
  • dynamiczne
  • oryginalne
  • interesujace
  • dziwne
  • niesamowite
  • przejaskrawione
  • kolorowe
  • głupie
  • absurdalne
  • smieszne
  • emocjonalne
  • szukajace podobienstw
  • szczegółowe
  • zmieniajace wielkosci
  • nadajace cechy ludzkie przedmiotom
  • wykonywane w wyobrazni
  •  
  • wzroku
  • ? słuchu
  • ? węchu
  • ? smaku
  • ? dotyku i
  • ? aparatu kinestycznego (dzięki któremu masz świadomość położenia i ruchu swojego ciała w przestrzeni.
  •  
  • "ja" w akcji
  •  
  • 1. zderzysz ze sobą
  • 2. skleisz ze sobą
  • 3. postawisz jedno na drugim
  • 4. umieścisz jedno pod drugim
  • 5. wstawisz jedno w środek drugiego
  • 6. zamienisz jedno na drugie
  • 7. umieścisz w innych sytuacjach
  • 8. spleciesz ze sobą
  • 9. zawiniesz jedno w drugie
  • 10. sprawisz, aby mówiły
  • 11. sprawisz, aby tańczyły
  • 12. sprawisz, aby wzajemnie wymieniły się kolorem, zapachem, akcją.

  • 0=sniezka, 1=swieca miecz, 2=łabędź, 3=dupa, 4=krzeslo, 5=hak dzwig, 6= wiśnia , 7= kosa,8=balwan,9=balon,10=rycerz
Tych poniżej nie próbowałem
  • wzory: 
  • zamienić znaki na przedmioty, zwierzęta, ludzi
  • + krzyż; [ ] nawis (skalny); P pisk;
  • cosec kłosek - mina; S sum;
  • kąt kot const konstabl x zrazy;
  • różniczka różyczka; sin synuś , kamyk [koma]
  • : cielę; = tory; cos kos
  • a Alf Ö pierwiosnek; » fala;
  • tg tango z nosem b betka (grzyb) ( ) zawias
  • g guma różniczka różyczka x IXI (proszek)
  • ? robaczek sec sak (sieć na ryby) ! siłownia;
  • ctg kot tańczy tango z nosem
  •  
  • SYMBOL WYJAŚNIENIE PROPOZYCJA OBRAZU WŁASNY OBRAZ
  • + Plus, karetka Krzyż na karetce
  • – Minus, mina Negatywna mina, nóż do cięcia
  • × Razy, zrazy Zjadam soczyste zrazy
  • ÷ Dzielę, cielę Kroję małe cielę
  • Ułamek, łamać Łamać gałąź
  • Pierwiosnek Zrywam pierwiosnek
  • POTĘGA 24=16 Potęga, potężny
  • Potęga królewska pomnaża
  • dobra
  • ± Plus i minus
  • Tak i nie (plus, że nie jadę
  • karetką)
  • () Nawias, zawias
  • Zawias w drzwiach typu Bonanza
  • (zamykają lub otwierają się)
  • [] Nawias, kolumna Między kolumną
  • ?(CAŁKA) Robaczek, wąż Całkiem ohydna dżdżownica
  • ? Suma, sumo Suma w kościele, walka sumo
  • LOGARYTM Noga-rytm Wybijamy rytm nogą
  • = Równa, tory Wjazd na tory
  • =/ Szlaban na torach
  • Stoję przed zamkniętym
  • szlabanem
  • > Wejście pod górę Ciężko się wchodzi
  • < Spadanie w dół Spadamy na dół
  • ? Dwa węże Wąż poruszający się po pustyni
  • ! Ciąg, kij do gry Kij do bejsbola
  • ? Pi, piszczeć, pit Podatek pit
  • KĄT Kąt rogu mieszkania Stanąć w kącie mieszkania
  • SIN siny Sinieje ktoś z zimna
  • COS Kosić coś Kosimy zboże kosą
  • TG Tango Tańczymy tango
  • CTG Kota gnie Kota gnie duża gałąź
  • , Przecinek, przerwa Dzwonek na przerwę
  • ? ALFa Romeo Widzę piękne Alfa Romeo
  • ß BE…, coś jest be… BEEE, ale niedobre
  • ? Gama, guma Guma
  • ? Delta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz