wtorek, 14 sierpnia 2018

Moje Notatki: Perswazja i sprzedaż


Perswazja i sprzedaż
  • Oddzielić obiekcje od ceny zapytać co poza ceną się nie podoba
  • możliwość uniknięcia strat jest łatwiej sprzedać niż możliwość zysku
  • niech klient wyobrazi sobie jak używa produktu
  • odkryć prawdziwy powód a nie ten który ktoś podaje.
  • niech klient spróbuje wymienić zalety konkurencji jeśli ich mało lub moje jeśli ich dużo
  • zaekscytować czymś, zgadnąć o czym myśli to klient może pomyśleć, że to produkt go ekscytuje
  • warto pokazać oferty konkurencji obok swojej ale tylko jeśli są i droższe i tańsze (jakością konkurować)
  • jak się coś reklamuje to potem przy zakupie musi pojawić się przypomnienie bodźca
  • podkreślać, że ktoś już coś zaczął i następnym razem coś zyska np programy lojalnościowe
  • argumentację konformizm/konsekwencja dostosować do rynku np w Polsce raczej konformizm
  • pozorne wycofanie z czegoś co podałem jako moje żądanie na początku negocjacji
  • kontrast
  • Perswazja poprzez zadawanie pytań
  • "nie" znaczy nie teraz, a nie nigdy
  • lepiej mieć kogoś kto pochwali mnie/produkt niż robić to samemu
  • 1. Oferta powinna być dość denerwująca, ale nie ofensywna
  • być podobnym po klienta, chociaż w 1 aspekcie
  • jeśli nie jest zainteresowany to zapytać, czy jakiś jego znajomy mógłby być- jeden ze sposób na zdobycie klienta, wykorzystujący dobrą relację między klientem, a znajomym
  • wypytać o cele i nawiązywać do celów rozmówcy
  • nawiązywać do doświadczeń rozmówcy
  • dążyć do pomocy
  • ostatecznie przekora np. na pewno nie zrobisz... albo odwołanie do ambicji, że ktoś taki jak on na pewno...
  • autorytet się buduje na podstawie wyglądu, łatwości przytaczania argumentów
  • mówić niedobrze dla mojej firmy, a dobrze dla klienta- żeby nawiązać więź- np ze ten drogi produkt jest słaby
  • pokazywać wyniki badań, opinie konsumentów, ekspertów
  • jeśli ma silny autorytet wewnętrzny to mówić, że ktoś jak on sam wie co najlepsze
  • zasada konsekwencji- można ukazać negatywny aspekt oferty dopiero po tym jak się zgodzi, a powinien mimo to nie zmienić zdania
  • prawo aureoli- łączyć to co promuję z lubianymi rzeczami
  • zasada wzajemności- zrobić jakąś przysługę mniejszej wagi niż, to co mogę zyskać z transakcji
  • niedostępność- ograniczenie oferty poprzez czas lub ilość produktów
  • upodobnić się do klienta: ubiór, postawa, tempo i głębokość oddechu, szybkość mówienia, mimika, kąty nachylenia - lepiej nie całkowicie tylko podobnie
  • zbadać czy klient bardziej chce dobra swego czy bliskich - i wykorzystać w argumentacji
  • zbadać czy kinestetyk/słuchowiec - i dostosować język
  • jak ktoś nie ma czasu- jestem pewny, że poprawię panu humor, długo się przygotowywałem, czy da mi pan 52 sekundy?
  • potwierdzić jego rzeczywistość, pochwalić, dać sie wyrazić "mimo że moja oferta jest bardzo dobra, rozumiem pana..."
  • jak klient dyskutuje o cenie to starać się mówić o jakości i znaleźć argumenty dla ceny
  • przed negocjacją ustalić moje najmniejsze i największe oczekiwania oraz zmienne na których mi zależy
  • taktyka braku kompetencji: negocjuję a potem mówię, że nie mam prawa decydować- wspólnik mówi, że się nie zgodzi- zyskujemy 
  • nagroda w raju- mówić o przyszłych korzyściach w kolejnych umowach zanim wgl podpisze 1. umowę- jak on tak robi to mówić że niepewność/ że ja też dam upusty w następnych
  • pokazać zszokowanie pierwszą ofertą
  • próbny balon: np że jeśli umowa wejdzie dzisiaj w życie to za ile : obrona to szok lub prośba o poważną ofertę
  • jak chce coś jeszcze skubnąć pod koniec negocjacji to nic za darmo
  • komplementować, że lubi jakość lub jego wartości np zależy mu na rodzinie dlatego kupuje
  • może warto zacząć od malutkiej dobrej dla niego umowy, żeby zawiązać współpracę, a potem w poważnej umowie już coś lepszego wynegocjować
  • "przykro mi ale myślę, że jesteś gotów dać więcej" - i znowu i znowu  obrona: pytać co konkretnie nie pasuje
  • "to spróbuj poszukać u konkurencji" - bo spróbuj zaniża wartość i chęć
  • "nie będę mówić o wielkich korzyściach jakie znasz"
  • "można (to co powiedział)/mieć obiekcje i jednocześnie dostrzegać wielkie korzyści mojej oferty/ woleć moją ofertę"
  • "podczas/im dłużej tym bardziej jesteś/możesz chcieć..)
  • "to, że odwiedzisz mój sklep sprawi/wywoła że zauważasz wiele zalet produktu"- można nawet bez wynikania- można "i jednocześnie" zamiast sprawi
  • "bardzo dobrze, że musi się pan zastanowić, bo można się zastanawiać i jednocześnie zauważać korzyści"
  • "czy rozwiałem już pana ostatnie wątpliwości", 
  • zwroty tego typu:  "dobrze, że zauważyłeś już.." , "czy uświadomiłeś sobie, że" należy łączyć, żeby nie były łatwe do przeanalizowania, tak żeby klient nie podejrzewał sugestii.
  • "jak szybko... "zamiast kiedy
  • "czy w pełni zdajesz sobie sprawę z.."
  • "x czy y"
  • "czy już..."
  • "czy zacząłeś już/przestałeś..."
  • "dzięki .. będziesz mógł lepiej.."
  • "czy zacząłeś się już zastanawiać jak obniżyć koszty? niech pan się umówi ze mną to pomogę"
  • "dzięki za spotkanie. gratuluje, że zaczął pan dbać o.."
  • "czy nadal nie myśli pan o .. i ignoruje pan.."
  • "czy mają jeszcze państwo pytania zanim zaczną państwo współpracę"
  • "zanim zaczniesz współpracę przejrzyj ofertę"
  • "czy jesteś zadowolony z 1. zakupu"
  • "w trakcie analizy będziesz zadowolony, że znalazłeś ofertę której szukasz"
  • "czy znajdziesz czas na rozmowę o twojej dodatkowej premii kiedy już zaczniesz pisać raport"
  • "dziś czy jutro"
  • "to dobrze, że zacząłeś zastanawiać się nad..."
  • "będę miał dla pana niespodziankę gdy wróci pan do nas od konkurencji"
  • "rozumiem, że już masz. dobrze, że dbasz. ale co gdybyś pozwolił sobie się spotkać, bo zadzwoniłem. Gdy już to gwarantuję zadowolenie"
  • "rozumiem, że masz lepszą ofertę. Dobrze że przeanalizowałeś i wspominasz. Proszę powiedz co w niej lepsze/ proszę sobie zadowolić że moja lepsza a pan zadowolony- jaka byłaby moja oferta"
  • nie obiecywać nierealnych rzeczy tylko powiedzieć " nie będę mówić o nich " - żeby użyć zaprzeczenia (podświadomość nie rozumie zaprzeczeń)
  • Znajomość konkurentów pozwoli że lepiej zobaczysz zalety naszej oferty.
  • Możesz nie chcieć się ze mną spotkać i jednoczesne ciągle myśleć o spotkaniu.
  • Nadal / wciąż gdy potwierdzam doświadczenia lub stwierdzam sytuacje.
  • Kiedy / po / tym czasem itp też warto stosować zamiast "i".
  • Co założysz gdy pójdziesz na spacer- implikacje pójście na spacer.
  • Wiedzieć / uświadamiać: nie wiem czy uświadamiasz sobie że to co robisz sprawi że y.
  • Czy wiesz że można na to spojrzeć inaczej -implikacje że można spojrzeć inaczej.
  • Czy już zauważyłeś, czy już wiesz jak poczujesz się gdy, nie wiem czy zdaje sobie pani sprawę jak ładnie pani wygląda w tej sukience.
  • Czy jest pan ciekawy jak szybko  zacznie pan zarabiać duże pieniądze.
  • Czy w pełni wiesz że
  • Co wypijesz jako pierwsze
  • Nie wiem jak szybko w pełni sobie uswiadomisz zanim x.
  • Czy  juz zaczyna pan sobie zdawać sprawę ze wszystkich korzyści jakie daje x.
  • Możesz nie chcieć sie spotkać ze mna ale jednocześnie sobie uświadamiać jak bardzo mnie lubisz.
  • Jak ktoś lubi to co znane i podobne to też odpowiednio, jak ktoś szuka różnic i inności to też mówić że odmiennie niż w innym miejscu i że różne Doświadczenia.
  • Jak ktoś szuka ofert i okazji to działa na niego pokazywanie okazji, a jak decyduje w oparciu o konieczność to co powinien.
  • Mówić że mam doświadczenie ale nie czytam w myślach więc pytam co on chce żeby było idealnie w danym aspekcie w rozmowie pytać czy w tym aspekcie to dokładnie to czego szuka.
  •  Co być chciał zmienić żeby było idealnie? 
  • Jak ktoś koncentruje się na celu a nie unikaniu to dużo korzyści opisać, a jak ktoś koncentruje się na unikaniu to czego uniknie.
  • Prawda oferty innych dobre ale moje najlepsze. - Tak nie robić
  • Prawda oferty innych dobre ale jak już tu jestem to zaprezentuję.
  • Spróbuj na razie nie myśleć na razie o tych ogromnych pieniądzach.
  • Pozorny wybór
  • Ma pan prawo uważać że drogo / rozumiem że mało czasu ale skoro już się spotkaliśmy/ ale ja zaprezentuję zalety / ale taka ładna pogoda.
  • Nie można zaprzeczyć elementom bieżącego doświadczenia- pokazać zrozumienie i pokazać że szanuję to doświadczenie.
  • To prawda że nie jest pan zainteresowany ale skoro juz tu jesteśmy to ja powiem jak ten produkt zmienił życie innych.
  • Pomimo - zwraca uwagę na 1. Stronę
  • Ale - na 2.
  • I- równo,  podświadomie jest przyjmowane za całość.  Jeśli 1. Prawdziwa to podświadomie 2. Też lub 2. Właśnie jest podświadomie implementowana u klienta.
  • W 1. Części pokazujesz doświadczenie kogoś.
  • Im bardziej robisz x tym bardziej sobie uświadamiasz y - efekt jak z "i".
  • Jeśli wypowiedź nie jest adresowana bezpośrednio do klienta to też lepiej. - Że można a nie że możesz.
  • Na pewno zależy panu na x więc...
  • To że pan zrobił x oznacza że zależy panu na y/ zechcesz / docenisz y.
  • Można spróbować: spróbuj zrobić x ( przy zlecaniu)
  • To dobrze że robisz x ponieważ pozwoli ci to odkryć y.
  • Wiem że możesz mieć wątpliwości co do x i dobrze bo można mieć wątpliwości co do x a jednocześnie szukać rozwiązania które niedługo spowodują że staną się one mglistyym wspomnieniem co będzie oznaczać że właśnie zrobiłeś x.
  • Spróbuj nie myśleć o x bo mozna jednocześnie nie myśleć o tym i jednocześnie odczuwać potrzebę żeby zrobić x.
  • dać czas
  • planować scenariusze
  • Wierzyć że daję dobra ofertę
  • znać typy swoich klientów
  • wynik ma być opłacalny dla klienta- sprzedawać wartość
  • bardziej się skupić na budowaniu zaufania, stworzeniu potrzeby  i pokazywaniu, niż zamykaniu sprzedaży- zainteresować, a potem nie być nachalnym
  • być szczerym,a nie sztucznym
  • nie mowic co mam do zaoferowania tylko pytac, zadawac pytanai doprecyzowujace i zaspokajac potrzeby ewentualnie najpierw wytworzyc potrzebe
  • pytam dlaczego ale nie dyskutuję
  • empowerment marketing: pokazać ile on może osiągnąć i pokazać, że ja jestem tylko ziomem z moim produktem na jego drodze
  • pytam o przyklad powodu
  • zostać pozytywnie zapamiętanym
  • pokazac co zyska
  • podobna komunikacja niewerbalna do tego co robi rozmówca
  • absolutna pewność siebie i produktu
  • pokazać że jestem ekspertem
  • argumentować prośby- każdy argument lepszy od braku
  • prośby: rzadko można stracić, więc warto spróbować: wstęp ,a potem zdecydownie,  oczekiwanie sukcesu, nie spieszyc sie, nie zadac, agumentowac
  • jak chcę  żeby ktoś coś zrobił to zapytać kiedy i jak to zrobi ( żeby wymyślił plan)
  • zapytac co nie odpowiada
  • jeśli nie potrafię uderzyć w konkurencję to warto przytoczyć jej zalety, a potem pokazać swoje(lepsze)
  • kreaować potrzeby
  • łatwość przytaczania argumentów ważniejsza od ilości
  • nie używać zaprzeczeń, bo podświadomość ich nie rozumie
  • dawać pozorne wybory np "chcesz się jeszcze zastanowić"
  • jak prosze o cos do czego nie mam prawa "zdaje sobie sprawe ze prawdopodobnie nie mam prawa, dlatego zaakceptuje pana odmowe, ale prosze o pomoc w x"
  • lepiej negocjować benefity,a nie cene dlatego jak ktos pyta czemu tak drogo to "bo wartosc dla pana" "bo ma takie zalety"
  • jeśli jest szansa, że jeszcze będę negocjował z tą osobą, to warto, żeby czuła się dobrze z końcową ofertą ( szczególnie nie negocjować np 100 zł, bo to taki drobiazg a emocje działają)
  • co myślisz o...
  • łatwiej i lepiej szukać chętnych klientów niż przekonywać mozolnie niechętnych
  • intryguję
  • neutralizuję myśli
  • można spróbować poprosić o coś nie dla mnie
  • lepszy byle jaki powód, niż żaden
  • nie reaguję na odmowy, wierzę, że się zgodzi
  • przygotować zawczasu ładnie kontrakt , zaznaczyć miejsce na podpis- na podświadomość wpływa ,zapytać "czy tak jest dobrze"
  • myśleć, że pomagam
  • wolisz a czy b zamiast zrobimy a lub b
  • umówić się z nim na wizytę, jak ziom nie ma czasu
  • dyskusja o potrzebach
  • pokazy z udziałem klienta
  • nie uśmiechać się przed podaniem umowy
  • jeśli (coś się dzieje/ coś co ktoś zamierza zrobić) to (sugestia) się stanie.
  • pytania zamknięte
  • czy zauważyłeś, że coś się zmieniło?
  • czy wiesz, jak bardzo x?
  • niech myśli, że  to jego pomysł
  • ciekawe, czy umiesz wyobrazić sobie, że robisz x w przyszłości i sprawia ci to przyjemność. (challenge him) (to tylko myśl, czemu tak nie pomyśleć sobie) (to jego myśl, więc tak sądzi)
  • pewnie nie chciałby pan jeszcze tego bo już dużo pan wydał
  • a gdybyś miał pomyśleć, że zaraz zmienisz zdanie
  • a gdybyś chciał to w jakiej wersji- gdy odmówił
  • czasem odmówią zanim sobie wyobrażą, więc pobudzić wyobraźnię
  • a gdybyś miała zacząć sobie wyobrażać
  • zobacz jaki ładny teraz ten produkt, wyobraż sobie, że jego obraz się przybliża i rozjaśnia. haha
  • czy nadal myślisz o...?
  • kiedy zaczniesz...?
  • kiedy w pełni zaczniesz sobie uświadamiać jak bardzo chcesz wariant a lub b to x...
  • przyjemna atmosfera
  • odwołanie do przyjemnych wspomnień/wyobrażeń - a potem powrót do tematu
  • warto w jakiś sposób odświeżyć to co sprzedaję, ale nie inwestować w to za dużo 
  • wypisać wszystkie zalety produktu
  • obrać grupę docelową np rodzice z małymi dziećmi
  • zaczynać od ogromnej ceny,ale racjonalnie uargumentowanej
  • udawać,że nie zależy na czasie- albo najlepiej niech na prawdę nie zależy
  • umawiać zainteresowanych kupnem w bliskich odstępach czasu np co 30 min
  • nie być osobą która dzieli cenę po połowie ,tylko sprowokować do tego
  • każde ustępstwo powinno być mniejsze np 1/3 tego co mogę dać + 1/6+1/12 ale 1. nie powinno być za małe więc minimum 1/3 tego co mogę dać
  • można ewentualnie udawać, że wielu zainteresowanych
  • musi być miła relacja ale bez przesady
  • nie rozmawiać o opiniach,tylko o faktach

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz