wtorek, 14 sierpnia 2018

Moje notatki: relacje międzyludzkie

Moje notatki: relacje międzyludzkie


  • początki
  1. nie forsować
  2. jak juz kogos znam troche i kilka dobrych zdan wymienimy to mam flow i moge gadac o wszystkim czyli musze sie po prostu odpalic czyli trzeba zmniejszyc czas odpalenia - po prostu myslec ze ludzie mnie serdecznie postrzegaja juz od pierwszej wymiany zdan 
  3. Dawać pewność że będę kooperowac dopóki 2. Strona będzie. - Z góry zakładać że ludzie są ok,ale jak coś nie tak to od razu mowie ( ale nie mówić " nie atakuj mnie ", tylko prosić o wytłumaczenie). 
  4. kontakt wzrokowy : patrzeć na czoło 
  5. bezpieczny dotyk: ręce plecy ramiona 
  6. warto zrobić sobie dodatkowy oddech 
  7. metafory i język dostosować do odbiorcy 
  8. to ze ktoś nie ma celu w życiu nie znaczy, że nie jest ciekawą osobą 
  9. nie mieć negatywnych oczekiwań na temat moich umiejętności ani poziomu rozmówcy 
  10. jak się skończył temat to wrócić do pytań o nią 
  11. traktować poznawanie jak zabawę 
  12. raczej nie zaczynać mówić o sobie chyba, że ktoś spyta, bo może nie być zainteresowany- ewentualne co tam ostatnio u mnie 
  13. Pytac o doświadczenia i wyobrażenia 
  14. Gadanie o pierdołach jest spoko jeżeli doprowadzi do gadania o czymś ważnym 
  15. ufać ludziom, ale nie wystawiać się dla byle powodu 
  16. pokazanie ,że jest się trochę niedostępnym może być korzystne dla relacji 
  17. Jak ktoś ze mną wchodzi w interakcję to pomyśleć czy ta rola mi odpowiada, a jak nie to olać. 
  18. Ufac i być milym dla wszystkich chyba że mi pokażą że nie warto. 
  19. co mogę zrobić dla tej osoby, Simple goals w rozmowie , komfortowe miejsca 
  20. rozwijać daną relacje zgodnie z celem 
  21. confirmation bias -Pierwsze wrażenie, szukanie potwierdzenia a nie prawdy 
  22. Często najlepiej codziennie coś pisać lub o czymś gadać bo z psychologii: lubimy to co znane 
  23. "A tu jesteś "zamiast" już jestem". 
  24. Nie oceniać typu jesteś x twoje dzieło jest x nawet pozytywnie tylko mówić w stylu jak pan to robi Że x albo bardzo mi się podoba x. 
  25. zauważać zalety i warto je komunikować jako komplementy 
  26. trzeba dać powód do rozmowy, bo jak go nie ma to rozmówca jest skonsternowany i kombinuje 
  27. Nie dać się odciągnąć od pasji 
  28. Warto przyznawać się do małych wad. Niech z wady wynika zaleta. 
  29. Nie pytać co tam przez SMS 
  30. We are inclined to believe those we do not know because they have never deceived us. 
  31. Never contend with a man who has nothing to lose 
  32. Jak nie ma własnych planów na przyszłość i lubi na bogato to chce wykorzystać 
  33. Dać się wyrazić i dać być sobą 
  34. Kontakt wzrokowy kiedy chcę dotknąć. 
  35. Warto zgadywać info o rozmówcy 
  36. Zacząć od przypadkowych dotykow i jak spoko to normalne dotykać 
  37. small talk> o karierę> o powody> o cele marzenia> o przeszłość 
  38. poznać osobę, żeby poznać jej potrzeby, żeby wiedzieć o czym rozmawiać co da korzyści mnie i jej 
  39. https://www.youtube.com/watch?v=WZYsJmm5xjY
  40. Make a conscious effort to smile. 
  41. Make eye contact with someone new. 
  42. Introduce yourself to someone new. 
  43. Ask open-ended questions about this new person’s preferences. 
  44. delikatne zachęcanie do ujawniania informacji o sobie: samemu się odegrać np swoje slabostki np że czuję się nieswojo w takim miejscu, ale nie wylewnosc. 
  45. Być zuchwalym w rozmowie ale nie bezczelnym. 
  46. Uczucia można okazać stopniowo np że imprezy z tobą zawsze udane >... 
  47. Talk about common ground issues. 
  48. Find a way to laugh together. Tell a joke, make a self-deprecating statement or engage in an activity that makes you both laugh. Laughter is bonding. 
  49. Sekrety też robią nieźle wrażenie - np nie chwalić się że jestem koxem w jakiejś dziedzinie tylko potem przy jakiejś okazji dobrej powiedzieć taki efekt dopowiedzenia wow ( to działa bo podświadomość i emocje przejmują kontrolę i potem taka osoba myśli nieracjonalnie na moja korzyść) 
  50. nie wymyślać możliwych scenariuszy rozmowy 
  51. najłatwiej przełamać lody, jak się założy, że wszystko gra no matter what 
  52. szukać ludzi pozytywnych, najlepiej lepszych ode mnie 
  53. szukać różnych ode mnie 
  54. poprzednie doświadczenia z ludźmi mogły być dziełem przypadku, więc warto nie posiadać oczekiwa 
  55. można przypisać swoje poglądy innym i w ten sposób wybadać teren 
  56. dostosować relacje do celów 
  57. szukac ludzi z roznych srodowisk a nie tylko z mojego 
  58. szukać ludzi o odmiennych przekonaniach i skillach 
  59. unikać negatywnie nastawionych, narzekających, stagnacyjnych, krytykujących wszystko 
  60. podczas rozmowy nie oceniać nawet w myślach- wgl oceny to moga byc mylne bo ktos moze byc w nieswoim srodowisku dlatego warto glebiej poznac 
  61. na początku rozmowy zacząć kilka wątków i tylko je liznąć, żeby potem mieć backup jak się skończy jakiś konkretny temat 
  62. Selekcja znajomych nie powinna odbierać różnorodności i powinna być w oparciu o kompatybilność ze mną i potencjalne korzysci a nie ocenianie. Kryteria dyskwalifikacji : niestabilny emocjonalnie, smutny , uzależnienia, nieuczciwy, nieracjonalny- a nie jakieś drobiazgi 
  63. Ważniejsze żeby relacje wzbogacaly a nie były pozytywne. 
  64. Czasem warto zwlaszcza w damsko męskich przestać się angażować na chwilę i sprawić czy druga strona się wykaże bo lepiej zeby obie osoby się angazowaly. 
  65. Zawierać znajomości z różnych grup. 
  66.  Nie wypytywac gdy może to być nieprzyjemne. 
  67. Co jest wazne abym o tobie wiedział - dać możliwość wyboru o czym chce mówić. 
  68. Nie mówić nieprzyjemnych rzeczy np o wyglądzie. 
  69. Jak coś ma mnie malo kosztowac to pomóc. Nie wymagać oddania przyslugi



  • mowa ciała
  1.  Czytelne i proste gesty, 
  2.  nie unosić dłoni powyżej podbrodka.
  3. nie dotykać twarzy, 
  4. otwarta postawa,
  5.  proste plecy, 
  6. szyja nie za nisko
  7.  Ręce widoczne dla odbiorcy, palce razem, łokcie na poręczach szeroko, dystans odpowiedni do stopnia relacji, nie dotykać twarzy 
  8. głos: rozluźnić się
  9. Nie odrywać wzroku od rozmówcy na dłuższy czas


  • spór/dyskusja:
  1. Jak receiving Feedback: otwarta postawa, powtórzyć i dopytać o co konkretnie Chodzi, "czy jak zrobię x to ok/Zgodzisz się ze mną "
  1. That may be but
  2. I understand however
  3. I see ur point and
  4. nigdy nie atakować (w obronie na zasadzie aikido/ polubownie/ pokazać zrozumienie i zainteresowanie(nie mówić zbyt spokojnie, jak się tłumaczy to znowu mówić,że rozumiem) chyba że się nie da to trzeba sie bronic)
  5. Make conflict resolution the priority rather than winning or "being right." Maintaining and strengthening the relationship, rather than “winning” the argument, should always be your first priority. Be respectful of the other person and their viewpoint.
  6. reakcja na krytykę: przyznać prawo do zdania, wysłuchać, dopytać
  7.  Jak ktoś narzeka na mnie to spoko zapytać co by zrobił na moim miejscu i powiedzieć ze juz zrobiłem to lub zamierzam.
  8. Know when to let something go. If you can’t come to an agreement, agree to disagree. It takes two people to keep an argument going. If a conflict is going nowhere, you can choose to disengage and move on.
  9. Przejąć kontrolę poprzez zadawanie pytań 
  10. Coś w stylu: co zrobić żebyś sie zgodził z moim zdaniem jaki argument ci pokazać - warto jak ma obiekcje
  11. Być gotowym na to ze mnie nie zrozumieją 
  12. jak się nie zgadzam to tym bardziej się zainteresować
  13. jak się nie zgadzam to chociaż próbuje zrozumieć i mówię,że rozumiem jego pkt widzenia
  14. podkreślać elementy, z którymi się zgadzam
  15. najpierw cos docenic
  16. Tak kierować rozmową żeby ktoś sam doszedł do wniosku
  17. jak ktoś mówi, że jest wściekły albo coś to warto się do tego odnieść, ale nie umniejszać stanu np nie mówić, że jest poddenerwowany
  18. dyskusja: jak ktoś wyolbrzymia to jeszcze trochę wyolbrzymić to co mówi i zapytać, czy tak myśli. jak oczywiście powie, że nie to powiedzieć, że ja też- wtedy prawdopodobnie zauważy że wyolbrzymia i trochę zejdzie ze stanowiska- np "ta rzecz robi z ciebie debila" "nie mogę mieć w życiu żadnej przyjemności? tak uważasz?" "możesz, ale ona ci szkodzi"
"rozumiem, to dobrze, że pan o tym wspomina"
  1. tolerować złość, ale upomnieć jeśli to jego wina,że się złości. 
  2. skupić się na rozwiązaniu. 
  3. Lepiej unikać słów o dużym ładunku emocjonalnym.
  4. Gesty zgody.
  5.  Pokazać problem/zagadnienie i jego skalę > jaki wpływ na odbiorców > fakty i dane statystyczne> własne badania > moje własne uczucia na sprawę > i co mają z tym zrobić 
  6. nie dominować
  7. czasem w niektórych przypadkach można najpierw zmienić zdanie danej osoby na nią samą
  8. Jak mnie denerwuje to zamiast sarkazmu asertywność 
  9. agresor: jak skończy "ma pan zly dzien?" lub np" widzę ze cos waznego dla ciebie sie stalo o co chodzi"
  10. asertywność: jak zrobiłeś x to poczułem y, wolałbym z
  11. żeby się nie przejmować opiniom innych: pamiętać że są różne źródła krytyki: 1. bliscy, osoby mniej istotne, osoby nieistotne, osoby z którymi nie chcę się zadawać. 2. spamerzy i ci którzy mówią mało/jak ważne
  12. nigdy nie krytykować za dawne winy
  13. dać krytykom 2. szansę nawet jak bez sensu  mówią (ale nie dać jechać po sobie przez jakiegoś narcyza)
  14. zgadzać się słownie z reasonable pretensjami wobec mnie
  15. jak nie reasonable pretencje to pytać czemu i czemu i czemu
  16. when you do... i feel.. i'd like you to..
  17. "Jak doszedles do takich wnioskow"?
  18. (...) nie sen jest najgorszy, najgorsze jest przebudzenie...  - dlatego ludzie boją się zmiany
  19. zakładać dobre intencje/ chorobę/ ewentualnie bezmyślność, bo nigdy nie wiadomo, jaki jest powod nieuprzejmości-" wiem że jesteś zajęty ostatnio"
  20. agresja itp przestały być przydatne w przetrwaniu
  21. jak ktoś ma pretensje to asertywnie i spróbować go zrozumieć- albo przytaknąć jeśli mi nie zależy
  22. nie dać się sprowokować- to jak porażka
  23. jak ktoś jest agresywny to nie czuć się jak ofiara- dawać rady, uwagi itp , żeby skonsternować
  24. zgodzić się w jakiejś kwestii choćby pomniejszej,ciekawość, empatyczne słuchanie, szukać rozwiązania, widzieć skutki emocji
  25. trzymać się tematu, nie wypominać
  26. Mowa jest źródłem nieporozumień.
  27. czasem warto się pozornie obrazić
  28. brak zgody można wyrazić w formie hipotezy/ zasłyszanej opinii, można też uniknąć wyrażenia niezgody
  29. Krytyka nie musi wcale mieć ziarna prawdy bo może cała wynikać z projekcji tej osoby
  30. Pośrednia krytyka pytaniem jest spoko jeśli coś mi nie pasuję i jeśli ktoś mnie wypytuje lub radzi na silę.
  31. "co chcesz przez to powiedzieć " spoko na krytykę mnie.
  32. Jak ktoś mnie krytykuje to się uśmiechać. Nie Tłumaczyć się.
  33. nie zadowole kazdego. 
  34. A: Jeśli nadal będziesz poświęcał tyle czasu pracy i stronił od towarzystwa, stracisz wszystkich przyjaciół.
    • B: Masz rację. Jeśli będę nadal tyle czasu poświęcał pracy, stracę wszystkich przyjaciół.
    • będę wiedział czy grozi mi jakieś niebezpieczeństwo.
    •  
    • wybrać ten fragment wypowiedzi, który naszym zdaniem, jest najważniejszy dla osoby krytykującej. Odpowiedź budujemy wg następującego schematu: Co Cię drażni w ...? i tu należy powtórzyć fragment wypowiedzi rozmówcy, który uznaliśmy za najważniejszy
    • Potwierdzenie to metoda, którą możemy zastosować w odpowiedzi na słuszną krytykę, tzn. taką z którą się zgadzamy. Jeżeli przychodzę do pracy spóźniona, a mój szef wypomina mi to spóźnienie, właściwą reakcją będzie przyznanie mu racji.
    • Szef: Przyszłaś dzisiaj do pracy na wpół do dziesiątej. Spóźniłaś się pół godziny.
    • Pracownik: Tak, rzeczywiście spóźniłam się dzisiaj pół godziny.
    •  
    • Zgoda częściowa - Technika ta polega na wyszukaniu w wypowiedzi rozmówcy tego, z czym się zgadzamy a pominięciu całej reszty. Oparta jest na schemacie: tak rzeczywiście/ masz rację... a dalej wypowiadamy parafrazę krytycznej wypowiedzi rozmówcy osłabiając jednocześnie przesadne określenia typu: nigdy, zawsze.
    •  
    •  
    • Matka: Wciąż tylko albo szkoła albo znajomi dla rodziny już w ogóle nie masz czasu.
    • Córka: Tak, to prawda ostatnio dużo się dzieje w moim życiu.
    • Matka: Oczywiście, wszystko jest ważne poza rodziną.
    • Córka: Masz rację, w ostatnich tygodniach zbyt mało czasu poświęcałam rodzinie.
    •  
    •  
    • Zgoda typu "być może" - Jeżeli istnieje choćby niewielkie prawdopodobieństwo, że krytyka jest słuszna można zastosować technikę opartą na przyznaniu racji wg następującego schematu: Być może/ może rzeczywiście masz rację...i dalej wypowiadamy parafrazę krytycznej wypowiedzi rozmówcy.
    •  
    •  
    • Matka: Nigdy nie mogę na Ciebie liczyć. Kiedy tylko proszę Cię o pomoc, Ty nie masz czasu.
    • Córka: Być może rzeczywiście ostatnio miałam mniej czasu dla Ciebie.
    • Matka: Dawniej byłaś inna, pamiętałaś o swojej matce. Teraz liczy się dla Ciebie tylko kariera.
    • Córka: Być może, rzeczywiście zmieniłam się i poświęcam Ci mniej czasu.
    •  
    •  
    • Zgoda logiczna Tę technikę możemy zastosować wówczas, kiedy zgadzamy się z logiką stwierdzenia, ale nie z jego przesłanką. (jeżeli X to Y, ale nie zgadzam się, że X) 

  • agresor: 
  1. nie dawać atencji
  2. nie ignorować, nie ironizować - oddać zniewagę-jesli jednak mi nie zalezy na tej osobie, a jak zalezy to uspokoic
  3. gdy plotki to mówić, że nie prawda i, że on chce atencji
  4. pamiętać, że to nie ma znaczenia dla mojego celu
  5. nie zadowole kazdego
  6. jak ktoś jest agresywny to  raczej nie potrzebuję mieć racji tylko potrzebuję klienta, wiedzy, zysku zatem grzecznie go uspokoić i jako to przemóc
  7.  Jak ktoś jest zestresowany albo pełen emocji to powtarzać kwestie i dzielić na małe części. 
  8.  Jak ktoś zdenerwowany to niech usiądzie
  9. Broń się natychmiast
  10. Nie odgrywaj się za przeszłość gdy kolo się ogarnął.

  • myśli
  1. pamiętać, że to co dostrzegam to tylko moje wyobrażenie, mapa, oparte na opiniach
  2. zawsze myśleć, czy opinia tej osoby się dla mnie liczy- pomaga zignorować, jeśli jest bez sensu
  3. pokory, bo nikt nie wie jak jest naprawdę
  4. łatwiej być otwartym, jak się nie utożsamia z poglądami, ani nie jest przywiązanym do racji
  5. zmiana zdania to akt odwagi
  6. zbyt wysoka samoocena prowadzi do arogancji i większego bólu przy porażce
  7. jesli oplaca sie nie pokazywac, ze cos mi sie nie podoba to wyobrazic sobie, ze dostane za to milion
  8. Jeśli jakaś osoba zaszła ci za skórę lub wasze relacje po prostu zaczęły się psuć, zacznij wspominać szczęśliwe doświadczenia jakie 
  9. wspólnie dzieliliście. 
  10. tolerować dwuznaczności- lepiej nie być pewnym niż zaślepionym ( ofc pamiętać , że kompromisy dobra ze złem to syf)- przydatne w tym celu nie utożsamiać się z poglądami
  11. dostrzegać zalety rozmówcy- chociaż 1- od kazdego mozna sie czegos nauczyc, chocby poznać inny pogląd na świat
  12. warto wyobrazić sobie, że ten z kim rozmawiam to najlepszy przyjaciel, żeby jakoś dobrze zacząć rozmowę

  • słuchanie i nawiązywanie:
  1. sluchanie trick: imagine there will be a quiz
  2. nie zastanawiać się co powiem jak mówi
  3. Określać znaczy ograniczać
  4. często mówić, że dostrzegam uczucia i wiem jak się czuje jeśli wiem
  5. empatia nie po to zeby przejac nastroj tylko zeby wysluchac, dowiedziec sie i pomoc
  6. Dostrzegać też emocje
  7. Kręcenie Głową przy słuchaniu itp
  8. Aktywne słuchanie :Streszczenie a nie ocena czy interpretacja.
  9. " to ciekawe " albo prośbą o wyjaśnienie. 
  10. be the last to speak- w dyskusji itd, w rozmowie to oznacza tyle, ze sluchac empatycznie zrozumiec nie okazujac dezaprobaty itd i dopiero na koncu dopytac i sie wypowiedziec
  11. Nawiązywać do informacji sprzed np 15 min. 
  12. Słuchanie: podczas: cierpliwość,  usuwanie rozpraszaczy, parafrazowanie, wizualizowanie, rozważanie uczuć, marszczenie brwi itp, czasem celem rozmowy jest rozmowa. 
  13. Nie sprzeczać się w myślach ani słownie. 
  14. najważniejsze zrozumieć - drugorzędne skomentować, pomóc
  15. wysłuchać wszystkiego- ewentualnie potem poprosić o powtórzenie
  16. jak się pociesza, to trzeba się zaangażować, chociaż empatycznie wysłuchać, bo inaczej to obraza
  17. słuchanie empatyczne: zapomnieć o swoich poglądach i doświadczeniu, poznać tendencje, poglad na swiat, jak decyduje, czego chce, jakie powody, dopytuje, nie oceniam, parafrazuje i pytam czy dobrze rozumiem, dostrzegac emocje, nie pogardzam
  18. jak chce komus przerwać bo nawija bez przerwy: jak skonczy zdanie "zaraz zaraz czy to znaczy że" albo"czy masz na myśli"  następne  pytanie: " w zwiazku z tym, co trzeba zrobic" itd pytaniami przejmuje inicjatywe i zmieniam temat albo po paru pytaniach "to zrobmy teraz tak i tak"
  19. Szukać podobieństw ze mną 
  20. wysłuchać 85%
  21. nie oceniać: myśleć co jakby było odwrotnie i bym nie miał racji
  22. Poćwiczyć zadawanie pytań otwartych przy dopytywaniu.
  23. prawie zawsze jest reason behind a reason
  24. Nie moralizowac bez proszenia


  • rady:
  1. Feedback: you do...  Gteat hiwever recently... When normalny u used to do..  Instead 
  2. pochwała> rada> pochwała (kanapka) (jeśli już muszę radzić, bo nie opłaca się radzić bez pytania z 2. strony)
  3. nie kozaczyć że niby radzenie znaczy że jestem koxem, empatycznie, dobrze znać sytuacje 
  4. jeśli już radzę to muszę sprawić, żeby osoba się zaangażowała, sama odpowiedziała na pytania, wysiliła itp
  5. nie dawać rad z samego siebie!(i tak większość nic nie zrobi,a mogą się obrazić) a też oszczędność energii (no chyba że mi zależy mocno i mogę nawet poświęcić opinię tej osoby o mnie)- pytać czy chce szczerości lol a potem i tak mniejszą dawkę dawać, pamiętać o pozytywach
  6. Bez sensu Przekonywać, bo każdy ma swoje racje.
  7. unikać zmieniania postaw ludzi, upominania dla ich dobra, jeśli nie poproszą, bo tylko zaszkodzę relacji - ludzie podświadomie szukają racjonalizacji swojego działania
  8. nie mówić, że musi, tylko że może/powinien dla swojego dobra
  9. a już na pewno nie radzić w tonie "wyjdzie ci na dobre", "musisz", "powinieneś"
  10. nie np "musisz go poznać"- nie mieć oczekiwań
  11.  W uczeniu równie ważne pokazywanie czego nie robić ( błędy i alternatywa) jak co robić.


  • pamiec do imion i nazwisk:
  1. nakladac obrazy na osoby, mozna na pdst elementow wygladu(nie ubran), skojarzenie z osobą o tym imieniu którą znam, może  cechy wymowy charakteru
  2. dopytać o wymowę jeśli dziwne, powtórzyć sobie, powiedzieć głośno razem z kontekstem odpowiednim np ze znam kogoś o tym nazwisku/imieniu i podobnie wygląda

  • Przeprosiny:
  1. nie przepraszac za cos czego nie zrobilem
  2. jak przepraszam to patrze w oczy i szczerze, nie lacze tego ze zmiana tematu np na nowy projekt
  3. wyznanie żalu> otwarte przepraszam> prośba o wybaczenie> przyznanie wartości drugiej osobie( wysluchac wszystko co ma do powiedzenia i zrozumiec)> zaoferowanie zadośćuczynienia> przyznanie że zawiodłem> obietnica'
  4. Jak przepraszam to za to co jej zrobiłem z jej perspektywy

  • oszczędność czasu i energii
  1. nie wysylac sms ktore moga spowodowac dyskusje smsową- lepiej zadzwonić
  2. Poinformował kiedy zazwyczaj mam czas, udostępnić kalendarz. 
  3. precyzyjnie mowic czego oczekuje
  4. preferować spotkania online
  5. mówić zwięźle
  6. pytać o chęci, żeby potem nie tracić bez sensu lub nie żałować że się nie zapytało
  7. mówić o problemach tylko jak ktoś może pomóc, bo inaczej bez sensu
  8. Nie dyskutuje o syfie
  9. nie dawać atencji byle komu 
  10. nie oddawać innym swojego czasu za nic
  11. nie rozwiązywać problemów ludzi, tylko pytać czego konkretnie nie potrafią i wyjaśniać
  12. pokazywać, że jest się zapracowanym, to nie będą nadużywać mojego czasu, będą bardziej go cenić
  13. jak mi nie zależy na relacji to nie dać zepsuć sobie humoru
  14. nie potępiać innych, nie krytykować, bo to wywołuje negatywne emocje
  15. jak ktoś robi coś głupiego to nie oceniać, bo to rozprasza
  16. nie podtrzymywać relacji w sposób częsty tylko intensywny- nie transakcje tylko coś więcej, ale dość rzadko
  17. unikać sytuacji gdy muszę kogoś namawiać do czegoś, tylko przebywać z tymi którzy są zaangażowani- oszczędność energii i też nie jest się wtedy nachalnym
  18. mało można zyskać z mówienia o innych(nawet nie obgadując) więc lepiej o sobie lub rozmówcy

  • zgadzanie się:
  1.  ciągłe zgadzanie się, nie zwracanie uwagi jeśli ktoś myśli źle- przynosi krótkotrwałe korzyści, ale długoterminowo już nie, dlatego warto się czasem niezgodzić
  2. jak się zgadzam to z entuzjazmem
  3. najlepiej gdy dodaję coś znaczącego do tematu
  4. parafrazowanie w długim terminie jest denerwujące- na początku albo w krótkim terminie jednak jest nawet wskazane
  5. W tamtych zgadzaniu się żeby zyskać sympatię to mówić prawdę żeby dobrze się czuć ze sobą oraz żeby budować wiarygodność. 

  • chwalenie
  1. często
  2. Komplementy przez pośrednika są świetne
  3. argumentować komplementy
  4. Nie chwalić w połączeniu z oceną tylko po prostu z moim odczuciem. 
  5. Chwalić za drogę a nie osiągnięcie  
  6. pochwały znaczą dużo mniej niż sam zaszczyt bycia osobą, którą można pochwalić
  7. follow up- "swietny x, wyglada jak y"
  8. najlepiej jeśli ktoś się zaangażował bardzo lub mu zależy na czymś
  9. tylko szczerze- zawsze jest za co, tylko trzeba poszukać
  10. nie chwalić przy okazji tylko przy ludziach lub uroczyście
  11. asap
  12. komplementowanie może motywować do wykształcenia lub wzmocnienia cechy którą się komplementuje
  13. precyzyjnie
  14. chwalenie wzmaga działanie, bo ktoś chce się dopasować?
  15. jak mnie chwalą to nie umniejszać siebie

  • krytykowanie kwestii i opinii
  1. Można zamiast krytyki rzeczy że to temat rzeka albo że musi coś w tym być skoro innych to jara.
  2. Jak doszedłes do takiej decyzji zamiast oceniania. 
  3. Nie krytykować rzeczy jeśli nie muszę. 
  4. “We judge others by their behavior. We judge ourselves by our intentions.”
  1. za konkretną rzecz
  2. Zacząć od pokazania jak sam w przeszłości cos zlego takiego zrobilem albo ktos inny 
  3.  Zakończyć w przyjaznym tonie. 
  4.  Krytykowac tylko działanie a nie osobe
  5.  
  6. karanie: zacząć od pochwały, w 4 oczy, tylko ta rzecz, konkretnie, jak się poczułem i co chcę, ciepło, wprost, bez żartów
  7.  Chwalić zamiast krytykować np świetnie że spróbowałes albo lubię jedną część
  8. gdy ktoś jest niemiły to wcale nie bać się upomnieć- to wcale nie jest niegrzeczne go upomnieć

  • życzenia:
  1. "cokolwiek zrobisz przydarzy ci sie zebys sie cieszyl anyway" zebys sie anyway realizowal" zebys 
  2. mial szczerych ziomow" zebys nadal byl taki dobry"
  3. konkretne 2 -3 sprawy z pauza pomiedzy,a nie pieprzenie duzo ewentualnie troche pieprzenia na koncu
  4. nie zyczyc zeby sie ulozylo bo to smutek powoduje
  5. warto personalizować, wyróżniać prezenty i mówić że z tego co wiem o tej osobie to coś takiego byłoby dobrym prezentem

  • otrzymywanie prezentów i dziękowanie: 
  1. zawsze przyjmowac i sie cieszyc, zeby sprawic przyjemnosc temu kto daje prezent
  2. nie odwzajemniać od razu, tylko po czasie, dać się poczuć uczynnym
  3. przyjmowac prezenty i komplementy bez pierdolenia zeby nie zabierac osobie przyjemnosci dawania - mówić np "nie wiem za co ale dzieki bardzo"
  4. uśmiech

  • imprezy
  1. Szukać ppl którzy coś robią poza gadaniem na imprezach żeby nie skazywac sie na rozmowę ciągłą
  1. zagadać: plany na weekend, co w wolnym czasie, jak dzień, komplement ubioru
  2. wbijam do grupy: atencja wszystkim, kontakt wzrokowy ze wszystkimi, moze cos w stylu"jak sie poznaliscie" a potem jesli moim celem z 1 osoba pogadac to moge sie na nia przerzucic
  3. rozmowa grupowa: jak mowie patrze na wszystkich po trochu a nie tylko do glownego adresanta
  4. szukać podobnie ubranych samych rozgladajacych sie
  5. zagadać: znasz tutaj kogos? - i wymiana info

  • pewność siebie
  1. zaakceptować siebie
  2. Plan escape dla pewności siebie
  1. Decyduje żeby być pewnym siebie 
  2. dobrze o sobie myśleć
  3. nie ganić się
  4. Małymi krokami 
  5. Pamiętać że mogę dać wartość rozmówcy 
  6. warto patrzeć na czoło,a nie w oczy
  7. otwarta pozycja ciała, uśmiech - nawet wymuszone
  8. gadać z każdym kiedy się da> nie bać się odrzucenia>nie szukać aprobaty
  9. inni tez maja problem
  10. pewność siebie to mięsień, który trzeba ćwiczyć
  11. skromność to syf- wystarczy pamiętać, ze są lepsi
  12. skromność jest śmieszna, a fałszywa tym bardziej
  13. Czuć się komfortowo nawet jak jest niezręcznie, 

  • działanie

  1.  zeby bylo mozna na mnie polegać. 
  2. zapomina się wypowiedzi, ale nie emocje
  3. bardzo często mówić w stylu: <stwierdzenie>, nie sądzisz?/jak myślisz?
  4. Bezpodstawna życzliwość! żeby nie było podtekstu że jestem Życzliwy na zawołanie i gdy się opłaca.
  5. Lubimy podobnych lub lepszych (idoli) - upodabniać się/imponować
  6. Jak komuś smutno to offer help ale konkretna rzecz Lepiej " mógłbym... Chciałbyś? " nie chciałabyś...? Nawijać a potem dont u think/ would u want żeby ziomek use to agree. 
  7. opowiadać historie tak, żeby ktoś umieścił siebie jako bohatera, a nie obserwatora
  8. przyznać się do błędu zanim rozmówca go zauważy
  9. uśmiech
  10.  To co ważne mówić na początku lub końcu .
  11. Tak, nie: Używanie słów tak i nie jest ważne dla budowania zaufania w relacji. To o wiele lepsze niż odpowiedzi wymijające czy niejasne. Lepiej z góry odmówić udzielenia komuś pomocy i podać powody, niż zwodzić drugą osobę i stracić wiarygodność w jej oczach.
  12. Ty: Wypowiedzi zaczynające się od ty, np.: Ty nie chcesz współpracować, są odbierane jako oskarżenie i mogą wywołać silną reakcję obronną. Lepiej je zastąpić przez wypowiedź w rodzaju: Odnoszę czasem wrażenie, że z rozmysłem wykonujesz swoją część pracy na ostatnią chwilę (stwierdzenie jakiegoś faktu lub wyznanie). Problem w tym, że gdy ktoś myśli, że zrobił coś nie tak, nie będzie nawet miał okazji wczuć się w nasz ból. Całą swoją energię przeznaczy bowiem na obronę siebie. Dlatego nie ma sensu obwiniać i oskarżać innych, gdy źle się czujemy. Jeśli chcemy rozwiązać sprawę konstruktywnie, musimy umożliwić tej osobie zrozumienie tego, co się w nas dzieje. 4. Zakomunikuj swoje potrzeby. Nie oceniaj drugiej osoby. Mów tylko o swoich uczuciach, które pojawiły się przy okazji określonego zachowania tej osoby.
  13. pocieszanie: nie bagatelizować, nie moralizować, nie pokazywać że ktoś miał tak samo, nie mówić że musi być silny, pokazać że może na mnie polegać, pokazać że mi przykro, pokazać że widzę stratę
  14. Łatwo wywierać wpływ poprzez rozmowę o pragnieniach
  15. warto obrazowo się wyrażać jeśli chcę żeby coś szczególnie dotarło 
  16. jak o coś proszę to zawsze dać powód, a najlepiej chociaż pozornie racjonalny
  17. każdy inaczej definiuje sukces, więc nie dyskredytować
  18. warto mówić że ja coś myślę itp a nie że coś jest jakieś
  19. brać odpowiedzialność za moje winy
  20. warto znaleźć wspólne potrzeby i wartości
  21. nie wszyscy mnie będą lubić, nie wszystkich da się przekonać, nie wszyscy mnie zrozumieją- to normalne
  22. dać sobie przerywać
  23. Jak ktoś mi dziękuję to odpowiedź w stylu you are welcome a nie nie ma za co.
  24. patrzeć na sprawę z perspektywy potrzeb rozmówcy
  25. od razu przyznawać się do błędu
  26. najpierw mówić o swoich, a potem o cudzych błędach
  27. niech kojarzą mnie z dobrymi emocjami
  28. zwłaszcza gdy występuje uczucie pretensji pamiętać, że odbieram rzeczywistość i wypowiedzi subiektywnie
  29. trzeba aktualizować relacje z upływem czasu, bo w długim terminie ludzie się zmieniają- poprzez rozmowę o: wartościach. potrzebach i faktorach atrakcji
  30. wierzyć w innych- traktować jak koxa, to będzie się zachowywać jak koxu
  31. nie unikać mówienia o moich zamiarach
  32. Często Appretiate Że ktoś jest miły można nawet dosłownie to powiedzieć 
  33. wystąpienia: zwolnić
  34. przy rozważaniu wzięcia w czymś udziału: bonusowe punkty za bycie na tak
  35. jak wale normy to potem "a to on" i mnie szanują jakim jestem
  36. https://www.youtube.com/watch?v=ZLtZMHLcx6A - plaszczyzny komunikacji, ogolnie to odczytac o czym ktos mysli i potem przejsc na jego plaszczyzne, a nie ciagnac swojej
  37. ignorancja nie jest oznaką siły
  38. nie bać się pytać- to znak odwagi
  39. akceptować to, że czasem zachowam się głupio itp- nie muszę być doskonały
  40. przyzwalanie, nie reagowanie na niekorzystne dla mnie sytuacje-pierdoły nakłania do wykorzystywania mojego braku reakcji- zatem trzeba mówić od razu jak coś mi nie pasuje, a w przypadku partnerstwa trzeba razem podejmować decyzje nawet jak błache - to całe zjawisko to repozycjonowanie takie toksyczne zachowanie
  41. jak coś mi się nie podoba to natychmiast zatrzymuję kooperację i dopytuję
  42. trudne wieści mówię tak: że to trudne dla mnie, że źle się z tym czuję, otwartosc
  43. dzielić się wiedzą(ale w bardzo szybki sposób i w stylu "jakby co to pytaj"
  44. O książkach najlepiej mówi się gdy obaj mają pojęcie / czytali. 
  45. nie bać się mówić o pieniądzach
  46. być zuchwałym ale nie bezczelnym w komunikacji ( ale być sobą)
  47. uśmiechać się do wszystkich
  48. dać poczuć się ważnym
  49. uważać podobnego słownictwa gestów co ta osoba
  50. jak od kogoś się uczę to traktować go jak koxa większego niż on jest w rzeczywistości, żeby ziom myślał, że ja bardzo chcę porady
  51. dbać o opinię: nie obiecywać czegoś czego nie dotrzymam, notować obietnice
  52. rekomendować tylko zaufane osoby
  53. podawanie źródła jest pozytywne bo to wyróżnia mnie od większości       , pytać też czy mogę zacytować rozmówcę gdzieś 
  54. poufnym być
  55. Określać znaczy ograniczać
  56. Dużo pytań na które odp: tak 
  57. Gadanie o pierdołach jest spoko jeżeli doprowadzi do gadania o czymś ważnym
  58. Tresc komunikatu okreslona jest przez  reakcje odbiorcy
  59. warto pomagać jeśli mnie to mało kosztuje, a ktoś dużo zyskuje- w przeciwnym wypadku tylko jeśli mi mocno zależy na relacji
  60. ludzie dopasowują zaangażowanie do zaangażowania 2. strony
  61. warto poczekać po czyjejś wypowiedzi zanim się wypowiem
  62. Okazuj innym swoje uznanie, dla tego co robią
  63. Zauważaj szczęście innych i ciesz się nim.
  64. sprzedaz siebie- jak już jestem miły(bo sie oplaca) to na 100%      ale ofc szczesliwym byc ciagle i tez dla innych
  65. mowic do wielu jak do jednego
  66. mówić o tym co interesuje innych
  67. rozmawiać o innych, tak jakby mogli to słyszeć
  1. nie wszyscy którzy mówią te same rzeczy jednakowo je pojmują- po stokroć pytać
  2. pytać co jest dla nich najważniejsze, jaki mają cel
  3. Pytać - kierować rozmowa, pokazać zainteresowanie
  4. jak ktoś jest zdenerwowany to pytać co myśli
  5. jak coś mi nie odpowiada to mówię od razu, ewentualnie za 2. razem, albo nigdy i uznaję, że nie ma problemu
  6. być otwartym na mówienie o swoich porażkach itp, ale nie engage'ować
  7. szczerość na dłuższą metę przyciąga dobrych ludzi i tworzy prawdziwe relacje
  8. nie krytykować osoby tylko działania
  9. pauzować wypowiedzi w odpowiednich momentach, żeby nadać wagi, wgl wszystkie pauzy można zamienić w sugestie
  10. jak ktoś jest smutny, a mi zależy,to się dostosować, a nie próbować rozweselić( może jak już zrozumiem i pogadam,  wtedy rozweselić)
  11. szacunek dla wszystkich, bo każdy może mnie czegoś nauczyć
  12. bycie miłym daje szczęście
  13. pomaganie poprawia humor, szczególnie jak ja potrzebuję pomocy
  14. dawać poczucie pewności, akceptować
  15. jak ktoś reaguje niekorzystnie dla mnie na mój komunikat to zapytać, czy zrozumiał i powtórzyć- upewnić się
  16. życie to gra o sumie >0-  win-win (może wymagać budowania zaufania)
  17. bezwarunkowa przyjaźń/miłość
  18. współny czas jest najważnieszy, nie trzeba robić nic szczególnego
  19. pokazywać że jest potrzebny
  20. jeśli mam oczekiwania to albo informuję szybko ,albo nigdy i porzucam je- chyba, że coś się zmieniło nagle to można później
  21. dotyk skłania do uczyciwości
  22. jak ktos mi cos poleca to szybko to sprawdzić i podziękować
  23. jak udaję uśmiech to przypomnieć sobie coś śmiesznego, zmarszczyć policzki, brwi
  24. tak mozna pozyskac informacje: podac niedokladnie poprawna komus kto zna poprawna,a on ja podswiadomie poprawi
  25. doceniać każdą szczerość
  26. dziękować za inspirację
  27. zachęcać do działania- wierzyć w tą osobę- inspirować
  28. przyjemna barwa głosu
  29. skupiać się na dużych dobrych rzeczach i walić małe niepowodzenia
  30. zanim kogoś poproszę o pomoc zaangażować się samemu(wkład własny),żeby chętniej pomógł
  31. wybaczac asap
  32. "o już jesteś :)" itp
  33. moralnie jest kłamać/ zatajać dla dobra (zazwyczaj jak ktoś traci to niemoralnie)

  • unikanie
  1. częściej Ignrorowac tematy które nie przybliżają do celu relacji
  1. nie mówić zbyt długo
  1. nie muszę wszystkiego komentować- być sobą
  2. nie przyjmować litości
  3. nie mówić za plecami o niczym
  4. nie wylewać się z poglądami tylko słuchać jakie inni mają
  5. unikać wielkich kwantyfikatorów
  6. nie dawać zbyt wielu wyborów, bo to staje się niemiłe
  7. nie być pretensjonalnym, tylko wyrozumiałym, bo się opłaca
  8. jak nie mam potrzeby decyzyjnej( mam czas) to nie oceniać nigdy, tylko cały czas próbować zrozumieć
  9. nie mówić źle o innych- wtedy o mnie rzadziej będą
  10. nie przerywać nigdy
  11. unikać negatywnych tematów, bo to powoduje połączenie negatywnych emocji i mojej osoby
  12. nikt mnie nie polubi za to że mu coś dam za nic- tylko za to kim jestem itp
  13. Nie mówić o celach bo niekorzystnie wpływa to na pragnienie działania, bo wpływ na podświadomość tak jakby się już to zrobiło. 
  14. gdy kogoś krytykujesz, ludzie nieświadomie przypisują ci... te same określenia, którymi opisujesz daną osobę.
  15. nie oceniac innych, relacji itp gdy nie musze- tym bardziej z zewnątrz bo nie widzę wszystkiego
  16. jak nikomu to nie pomoze to nie byc szczerym na sile
  17. być sobą- tak się buduje pewność siebie- to też budzi sympatię zwłaszcza jeśli jestem oryginalny(wystarczy walić modę), chociaż oczywiście pracować nad wadami i zachowywać się adekwatnie do sytuacji, nie urazić i nie szukać atencji, nie naginać swojej osoby w towarzystwie
  18. nie obiecywać jeśli nie dotrzymam słowa- dbać o opinię
  19. nie wymagać perfekcji
  20. nie robić transakcji tylko budować relacje
  21. nie dać wzbudzić w sobie poczucia winy
  22. unikać myślenia o kimś jak o arogancie bo odcinam się od potencjalnej wiedzy


Wychowanie (freud haha)
Nie powodować blokowania w nim pewnych emocji jak złość, bo potem kompleksy i nieprzewidywalność w sytuacji kryzysowej.
Nie być zbyt opiekuńczym dla małego dziecka bo musi ono poznać że świat to nie ono samo, a to się dzieje jak nie ma opieki. Ale za mało opieki > negatywne emocje > wypychanie ich poza siebie > Wstrzymanie Wytyczania granic.
A wlg to brak granic powoduje schizofrenię, paranoje itp.
Rodzice nie mogą też unikać własnych złych uczuć, tylko muszą je okazywać jakby były normalne.
Musi mieć podręcznego misia,a matka powinna sobie dać trochę luzu okolo 2 lat. Około 2 Lat dziecko powinno nie być zbyt szybko zaspokajane, żeby nauczyć się znosić smutek. Wgl matka musi czilować tzn musi mieć dość lekko żeby dziecko widziało czilowanie.
Matka musi dobrze się odnosić do misia.
Dziecko musi przejść wszystkie etapy: musi Doświadczyć: bliskości, stanowczości, konformizmu, poznania dziewczyn.
Zapewnić równowagę między kontrolą a eksperymentami dziecka około 2 lat.
Dużo lepsza dyscyplina i jasne reguły i jasne wymagania, ale jak się nie uda to można dać rzadko klapsa i to nie zaszkodzi. - Juz W Fazie wczesnodziecięcej.
Nie być zbyt poblazliwym.
Lepszą zbyt duża dyscyplina niż mała.
Nie robić poczucia winy!   Typu nie robić że mamusi będzie smutno tylko że nie dostanie deseru.
Lepiej żeby ojciec wymagał dyscypliny żeby matka nie miała 2 oblicz. - Na początku.
Matka nie powinna dominować rodzinny żeby dziecko zobaczyło że matka nie ma władzy nad światem.
Jeśli ktoś ma być szefem to lepiej ojciec żeby był autorytet.
rodzice muszą mieć własne potrzeby.
Nie unikać konfliktów w rodzinie, tylko na spokojnie je rozwiązywać.
Pokazać też dzieciom zazdrość na wesoło.
Relacja rodziców na 1. Miejscu.
U młodzieży też wyraźne granice.
Na flirt ze strony dzieci reagować naturalnie.
Ważne dobre życie seksualne rodziców.
Ważne doświadczenia w związkach żeby było lepsze małżeństwo.


  • typowo dziecięce/ opieka:
  1. nie dawać kar, 
  2. nie przekarmiać niemowląt na siłę-żeby nie miało traumy, 
  3. nie porównywać go do innych ani ogółu, tylko do tego co może osiągnąć, 
  4. wzbudzić motywację wewnętrzną
  5. nie zmieniać na siłę, żeby nie został neurotykiem
  6. nie rozczulać się gdy chore bo bedzie chcial chorowac
  7. nie miec oczekiwan
  8. przytulanie
  9. docenienie, a potem wymagania
  10. mowic ze bedzie ok
  11. nie narzekam i nie krzycze
  12. W wychowaniu chyba najważniejsze jest wzbudzenie ciekawości i dostarczenie wielu bodźców 
  13. dawać możliwość wyrażenia się w formie graficznej
  14. Dlatego „komputerowe” dzieci mają brzemienne w skutki deficyty w strukturach neuronalnych, odpowiedzialnych za interakcje i relacje społeczne. W takiej sytuacji określone umiejętności interpersonalne nie mogą się rozwinąć. Takie możliwości rozwojowe stwarza jedynie obcowanie z drugim człowiekiem w rozmowach, zabawach, kłótniach, godzeniu się, rozwiązywaniu konfliktów etc.
  15. Tak, paradoksalnie dostępność może być przekleństwem. Chcemy dać naszym dzieciom to, czego pragną. Boimy się, aby nie czuły się i nie były postrzegane jako gorsze. I wtedy właśnie wpadamy w pułapkę….
  16. Jaki komunikat rodzice niechcący przekazują dzieciom? Jesteś wart tyle ile masz. Możesz być lubiany tylko, gdy dorównasz innym. Niezależnie od intencji rodzice sami przyczyniają się skutecznie do nadużywania komputerów i urządzeń mobilnych przez swoje dzieci oraz niskiej samooceny swoich dzieci - statystyki są niepokojące.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz